LGBT+ kristiešu draudžu un kopienu vispasaules tīkls atbalsta Dzīvesbiedru likuma iniciatīvu Latvijā
Mēs, kristieši, kuri
pārstāvam arī LGBT+ kristiešus, aicinām un uzrunājam ikvienu labas gribas
cilvēku patiesi ieklausīties kristīgajā tuvākmīlestības vēstī un caur to sadzirdēt
patieso Kristus vēstījumu sabiedrībai – mēs esam aicināti sasniegt vienotības
cerību, kur centrā ir Kristus tuvākā mīlestība un savstarpējā pieņemšana.
21.
gadsimta sabiedrībā atsaukšanās uz kristīgajām vērtībām nebūt nenozīmē to, ko
varbūt radikālāki cilvēki gribētu par tādām uzskatīt. Mēs ikkatrs dzīvojam
izaicinājumu pilnā laikā, kad ikvienam ir nepieciešams atbalsts un ikdienas
rūpes citam par citu, tādēļ mēs šajā Ziemassvētku laikā un šogad kā vēl nekad tiekam
aicināti ieklausīties Kristus un pāvesta Franciska aicinājumā uz savstarpēju
cieņu un sapratni, atzīstot gan nelaulātu kopdzīves partneru, gan arī
viendzimuma personu cieņu un tiesības tikt valstiski un juridiski aizsargātiem.
Kopdzīves likuma iniciatīva, kādu to ir prezentējuši kustības “Dzīvesbiedri” pārstāvji sabiedriskajā telpā, ir solis ceļā uz iekļaujošāku, pieņemošāku un savstarpēji drošāku un solidārāku sabiedrību ilgtermiņā. Jebkura divu pilngadīgu personu ģimene gan kristīgās tuvākmīlestības kontekstā, gan arī savstarpējo attiecību un valsts tiesību kontekstā ir uzskatāma par ģimeni, neraugoties uz to, vai tajā tiek audzināti vai netiek audzināti bērni.
Ģimene
ir kopība, kurā manifestējas “mājas baznīca [..] un kurā ir klātesošs Kristus,
sēdošs pie tā paša galda.” (Amoris Laetitia, 15) Mēs kā kristiešu
kopienas un draudzes atbalstām ikvienu iniciatīvu, kas balstīta uz cilvēka
cieņas principu un vērstas uz stabilu attiecību veidošanu un to veicināšanu,
kas sevī ietver arī dažādu ģimenes modeļu valsts juridisku atzīšanu un sociālo
aizsardzību.
Atbalsta vēstule PDF formātā pieejama šeit.
Vairāk par LGBT+ kristiešu kopienu un draudžu vispasaules tīklu
LGBT+ kristiešu draudžu un kopienu vispasaules tīkls ir amerikāņu teologa un mācītāja Brendana Robertsona (Brandan Robertson) iniciatīva, kurā aicināti sadarboties pro-LGBT+ kristiešu līderi, kopienas un draudzes, lai iedrošinātu un atbalstītu LGBT+ kristiešus ikvienā pasaules malā, lai iedrošinātu kopīgam ceļam un mērķim, kristīgā tuvākmīlestība īstenojot atbalstu un savstarpējo komunikāciju Kristus mīlestības vēsts paušanai, iekļaujot tos, kuri ir nesaprasti, nepieņemti un atstumti savas seksuālās orientācijas vai identitātes dēļ. Šajā tīklā darbojas daudzi pasaulslaveni teologi, priesteri, mācītāji un bīskapi, kā arī citu jomu LGBT+ kristiešus atbalstoši ļaudis (Vicky Beeching, bīskaps Gene Robertson, Karen Oliveto, Garet Johnston u.c.), līdz ar kuriem arī kopš 2017.gada Latvijas pārstāvis, māc. Didzis Kukainis ir atzīts par vienu no viņu līdzbiedriem, ticības līderiem un iekļauts šajā vispasaules kopienu tīklā.
Dievs, Bībele un dažādi ģimenes modeļi XXI gs. - īss teoloģisks jautājuma izklāsts
Photo
by Aaron
Burden on Unsplash
Šī raksta tapšanas mērķis ir, ņemot vērā dažādus teoloģiskus avotus un teoloģiskās skaidrošanas metodes, principā izskaidrot divas Rakstu vietas, par kurām kāda šī bloga lasītāja vērsās pie manis pēc detalizētāka skatījuma. Viņa, iepazinusies ar manu iepriekšējo rakstu par šo tēmu "Dievs, Bībele un homoseksualitāte - īss teoloģisks jautājuma izklāsts", un akceptējot tajā pausto, vēlas padziļināti uztvert šī jautājuma rakursu, kas ir pausts Rakstos nedaudz vietās - vēlreiz Romiešiem 1. nodaļā un tajās vietās, kurās runāts par Dieva noteiktu konkrētu ģimenes modeli starp vīru un sievu un viņu bērniem, piem., 1. vēstulē korintiešiem 7. nodaļā u.c., tostarp, jau Vecajā Derībā 1. Mozus grāmatā utt.
Par patiesu iekļaušanu jeb Brandan Robertson "True Inclusion" grāmatas apskats
Attēls: grāmatas vāka fragments
Amerikāņu jaunākās paaudzes teologa, mācītāja un mana laba drauga un kolēģa Brendana Robertsona (Brandan Robertson) uzaicinājums kļūt par vienu no pirmajiem, kas izlasa šo viņa jaunāko darbu un sniedz apskatu par to, man bija ļoti negaidīts, bet toties sirsnīgs pārsteigums, kuru es ar lielu prieku un atbildību uzņēmos. Grāmata "True Inclusion" (Patiesa iekļaušana) publisku dienas gaismu gan ASV, gan Apvienotajā Karalistē ieraudzīs pasaulei zīmīgā datumā - 11. septembrī. Pazīstot Brendanu un zinot tos autorus un domātājus, teologus un bīskapus, kas ir viņa darba sabiedrotie, jāatzīst, ka Latvijā teoloģijas domai un to pārstāvošajiem 'ganiem' ir kur vēl augt un augt, reti kurš ir +/- pazīstams ar pasaules elpu teoloģijā un tās domā, mūsdienu atziņās, lielākā daļa Latvijas mācītāju tā arī joprojām dzīvē pēc naftalīna smaržojošajās viduslaiku dogmu grāmatās, kas ir patiesi skumji, ja skaidri apzināmies, ka pasaule 21. gs. vairs ne tuvu nav un nebūs kā senāk. Tieši tādēļ ārzemju teologi un viņu domas ir kā svaiga gaisa malks manai mācītāja, teologa un vienkārši dzīves filosofa dvēselei un šādas grāmatas ir svētība ikviena patiesa kristieša dvēselei, kura alkst pēc radikālas Kristus mīlestības un Viņa vēsts iedzīvināšanas savās sirdīs.
Varavīksnes Kristus lūgšana: LGBT karogs atsedz citādo Kristu...
Attēls: atrasts internetā, google.lv
Sekojošajā Varavīksnes Kristus lūgšanā, kuru ir sastādījuši lesbiešu kristiešu autore Kītredža Čerija (Kittredge Cherry) un geju teologs Patriks S. Čens (Patrick S. Cheng), caur varavīksnes karoga krāsām tiek atsegtas tik dažādās Kristus citādības sejas.
Jūnijā, kas tiek atzīmēts kā Starptautiskais LGBT Praida mēnesis, visā pasaulē plīvo varavīksnes karogi. Varavīksnes ir arī nozīmīgs simbols daudzās reliģiskajās tradīcijās. Varavīksnes Kristus lūgšana pagodina LGBT kustības garīgās vērtības.
Lūgšanā saskaņoti ar varavīksnes karoga krāsām iekļauti septiņi Kristus citādības modeļi, kādus tos atsedz Patrika Čena (Patrick Cheng) grāmata "From Sin to Amazing Grace: Discovering the Queer Christ".
Progresīvie kristieši tic, ka homoseksualitāte nav grēks. [Bībeles] pētnieki bilst, ka Bībele nenosoda mīlošas viendzimuma attiecības. Tādējādi baznīcām būtu jāpieņem un jāapstiprina LGBT cilvēki. Varavīksnes Kristus lūgšana izaug no izpratnes par LGBT cilvēkiem kā dabisku Dieva radības daļu.
Esam iekļauti LGBT+ kristiešu globālajā tīklā...
Dievs ir mīlošs, pieņemošs un iekļaujošs... arī pret LGBT kopienu!
Foto: unsplash.com; Sharon Pittaway
Man ir ļoti skumji un depresīvi lasīt rakstus vai publikācijas, kuros pausta naidīga un ārkārtīgi netoleranta attieksme pret homoseksuāliem cilvēkiem un cilvēkiem, kuri pārstāv LGBT kopienu arī plašākā tās izpausmē. Es ar nepacietību gaidu iznākam jezuītu tēva, amerikāņu priestera Džeimsa Mārtina (James Martin, SJ) grāmatu par LGBT un kristietības (katolicisma) saskares punktiem un nepieciešamību pēc izpratnes šajā jautājumā kā par divvirzienu kustību. Kamēr grāmata vēl ir tipogrāfijas gaiteņos, jāatzīst, ka savā garīgā padomdevēja praksē nesen atkal man ir nācies saskarties ar LGBT un kristietības attiecību jautājumiem, tādējādi esmu spiests apcerēt un paust viedokli par Dieva neaptveramo un žēlsirdīgo mīlestību. Arī (un it īpaši) pret LGBT kopienu kā (JOPROJĀM!) vajātajiem, nesaprastajiem un marginalizētajiem ļaudīm.
Viena dvēsele un viena miesa - Bernards no Klervo un visas Īrijas arhibīskaps Malahijs...
Attēls: atrasts google.lv; attēlā: sv. Bernards un sv. Malahijs
Es pieļauju, ka daudziem ļaudīm, it īpaši - katoļiem un citiem konfesionāli domājošajiem, šķiet, ka Baznīca un draudze ir tāda kā kopiena, kurā nekad neielaužas nekas cilvēcīgs, kurā, ja kāds ir pasludināts par svēto, vairs nav iespējamas ne mazākās satricinājuma pēdas... Draugi, svētums ir cilvēcība. Svēts tu esi tad, kad esi cilvēks un tieši tāds, kādu Dievs tevi radījis, līdz galam. Tādi bija arī daudziem pazīstamais svētais Bernards no Klervo un viņa sirdsmīļotais, svētais Īrijas arhibīskaps Malahijs. Mīļie draugi, kristietībā un ne tikai, ir atrodamas vairāk viendzimuma attiecības nekā jūs varat iedomāties, pat ja atceraties tās vienas, kas minētas Bībelē - Dāvida un Jonatāna slavenais mīlasstāsts! Kristietība un kristīgā kultūra ir daudz vairāk queer (no angļu val. - iekļaujošs termins, kas sevī ietver ikvienu LGBT minoritāti) nekā pati Baznīca (ar šo es domāju institucionalizēto Baznīcu) to vēlas apzināties un pasludināt!
Stāvot uz viena pamata un viena tilta - Kristus...
Foto: atrasts internetā, google.lv
Jā, varu sacīt pavisam droši, ka esmu kļuvis par tādu kā neformālu jezuītu, jo, kopš iepazinos ar jezuītu tēvu Džimu, kurš man kļuvis ne vien par draugu, bet arī izcilu garīgo tēvu, esmu atklājis daudzus izcilus jezuītu un ignāciskā garīguma aspektus. Diezgan intensīvi sekoju līdzi pāvesta Franciska gaitām, kā arī bieži lasu rakstus, kas tiek publicēti amerikāņu lielākajā iknedēļas katoļu žurnālā "America", kuru izdod Amerikas jezuīti. Pavisam nesen šī žurnāla galvenais redaktors, jezuītu tēvs Džeimss Mārtins tika ielūgts uz tikšanos ar LGBT kalpošanas kopienu "New Ways Ministry", kurā viņš uzstājās ar lekciju par LGBT un Katoļu baznīcas kopienu sadarbību. Šī lekcija tapa par ierakstu arī jau minētajā žurnālā "America" (angļu valodā). Kad iepazinos ar šīs lekcijas - uzrunas saturu, daži no tajā minētajiem aspektiem uzrunāja arī mani, tādēļ tapa arī šis ieraksts, kuram par pamatu un iedvesmas avotu ir kalpojusi šī lekcija.
Trapistu mūks Tomass Mērtons par seksualitāti un teoloģiju
Foto: atrasts internetā, google.lv; kolāža - Didzis Kukainis
Tomass Mērtons, ārkārtīgi stingrās trapistu regulas mūks, lai arī dzīvoja visnotaļ eremītisku dzīvi, nebija atdalīts no realitātes, no ikdienas cilvēku dzīves, viņu sāpēm, ciešanām un problēmjautājumiem. Mērtons (1915-1968), cīnītājs par cilvēktiesībām un mieru, kā arī viens no ietekmīgākajiem 20. gadsimta domātājiem, joprojām ir autoritāte un, caur savām domām un atziņām, arī skolotājs daudziem jo daudziem garīguma ceļu ejošajiem dzīves un personības integritātes kontemplatīvajiem meklētājiem arī 21. gadsimtā. Šī viedā dzīves un Dieva pazinēja atstātais garīgais mantojums, raksti, domas un izteikumi ir teicami piemēroti ikvienā gadsimtā, jo cilvēku problēmu un dzīves sarežģījumu loks jau savā fundamentālajā būtībā nemainās, tie ir dzīves lielie jautājumi, uz kuriem Mērtonam sniedzot savas atbildes, tās paliek aizvien noderīgas arī nākamībai. Šajā rakstā, kuram par pamatu ir ņemtas divas zinātniskas publikācijas (tās norādītas zem ieraksta), ielūkošos Mērtona ieskatos par cilvēka seksualitāti un tās integrālo aspektu kontemplatīvajā dzīvē, resp., aplūkošu atziņu par to, ka seksualitāte, šajā gadījumā - homoseksualitāte, nav vis kāds negatīvs personības aspekts, bet, gluži pretēji - iepazīstams un izdzīvojams dzīves svētku moments. Tiesa gan, šeit jāpiemin, ka arī šim personības aspektam ir jākalpo cilvēka briedumam un izaugsmei nevis egoistiskai pašapmierinātībai, līdz ar to šeit savīsies gan seksuālā orientācija, gan dzīves iepazīšana, gan brieduma formācija, kā arī, visbeidzot - homoseksuālās orientācijas kā dzīves lielās svētības apzināšanās un izdzīvošana.
Kad Baznīca ievaino...
Kolāža: Didzis Kukainis
Nevienu cilvēku nevar aizskart un ievainot pati institūcija, jo tai nav nedz sejas, nedz vārda. Sāpināt spēj tikai cilvēki, kuri nāk no šīm institūcijām un kas ir šo institūciju seja un vārds. Pretrunīgs ievads, vai ne? Tieši tādēļ šo rakstu, lai parādītu un izgaismotu šo atšķirību, kas ir ļoti būtiska mūsu ikviena attiecībās ar Jēzu un Dievu. It īpaši to kristiešu attiecībās, kuri 'neierakstās' tradicionālistu un fundamentālistu 'kastītēs', bet kas nav nedz mazāk mīļi un ne mazāk svēti Kungam, piemēram, tādi ir LGBT kopienu pārstāvoši kristieši un viņu draugi. Pārdomām par šo tēmu mani uzrunāja dažu amerikāņu LGBT kristiešus aizstāvošu blogu ieraksti, kuriem diezgan aktīvi sekoju.
Kevins Garsija: Mana identitāte Kristū iekļauj manu seksuālo orientāciju...
Attēls: atrasts internetā, google.lv
Šīs manas refleksijas ir balstītas uz kādu rakstu, kuru man bija iespēja kārtīgi pārdomāt, kamēr strādāju. Šo autoru, kurš ir minēts arī virsrakstā, Kevinu [Garsiju] pamanīju pirmoreiz, tomēr viņa pārdomu teksts un virsraksts manī izraisīja aizdomāšanos. Vai tiešām cilvēkiem, kuri sastop LGBT kristiešus, pirmā doma un fokuss paliek pie tā, ka viņi ir LGBT? Vai kāds arī aizdomājas tālāk un nonāk pie secinājuma, ka LGBT kristieši vispirms ir KRISTIEŠI, kuri savā identitātes apziņā iekļauj arī LGBT prizmu un kas nebūt nav absolūti prioritāra šādā skatījumā? Būt kristietim, Jēzus sekotājam un būt LGBT - personas identitātes divas šķautnes, kas nebūt nav pretrunīgas, ja ļaujam savā sirdī mājot mūsu pašu ikviena individuālajai atbildei uz Jēzus jautājumu: "Ko jūs sakāt, kas Es esmu?"
Dievs, Bībele un homoseksualitāte - īss teoloģisks jautājuma izklāsts
Foto: Irene Hemelaar (Nīderlande)
Pēc Eiropraida dievkalpojuma iepazinos ar dažiem ļoti feiniem un ar ļoti atvērtu prātu un viedu sirdi apveltītiem ārzemju teologiem, par šo to parunājāmies, arī par manām teoloģijas studijām katoļu universitātē, arī par to, kā es mēģinu savienot savu atvērtību un citādā pieņemšanu ar katoliskās izglītības iegūšanu un tā tālāk. Kādā brīdī parunājos arī ar mūsu pašu teologu, Dr. Juri Cālīti, kurš man ieteica padziļinātāk papētīt un palasīt katoļu teologa, dominikāņa, arī priestera Džeimsa Alisona darbus. Alisons nav vienkārši viens no katoļu teologiem un priesteriem, bet viņš ir arī gejs, līdz ar to viņš LGBT (lesbiešu, geju, biseksuāļu un transpersonu) jautājumu ir izvirzījis par sava teologa darba prioritāti, lai pētītu, izzinātu un saprastu Bībeles, Dieva un šīs kopienas savstarpējās saiknes, ja tā varētu sacīt. Protams, tā kā es studēju katolisko teoloģiju, esmu atvērts arī LGBT iekļaujošai teoloģiskajai domai, tad nekas cits neatlika, kā sākt iedziļināties šajos jautājumos. Šajā rakstā dalīšos ar domām un atklāsmēm, kas man ir šķitušas sabiedrības domāšanai īpaši noderīgas, tās tad arī apskatīšu un mēģināšu skaidrot.
Pārdomas par transpersonas 'coming out' jeb Vecāki, turpiniet mīlēt savus bērnus!
Foto: atrasts internetā, google.lv
Lai gan, protams, man zināms priekšstats par transpersonām ir, tomēr, jāatzīst, ne visai liels. Līdzšinējā savā konsultanta un padomdevēja darbībā galvenokārt esmu saskāries tikai ar pirmajiem trim burtiņiem abreviatūrā LGBT (saīsinājums no lesbietes, geji, biseksuāļi un transpersonas), tomēr vienmēr pienāk īstais brīdis, kad jāsāk domāt plašāk par kādu jautājumu. Tad nu tagad tāds laiks ir pienācis un nu esmu atvērts jauniem izaicinājumiem iepazīt transpersonu stāstus un viņu vecāku sajūtas, ceļu uz pieņemšanu un beznosacījuma mīlestības turpināšanos. Jo nekas jau pēc 'coming out' nemainās, ja nu vienīgi kāds laimīgāks, atvērtāks un ar mazāk kompleksiem cilvēks ir mūsu sabiedrībā uzradies... Pirmais un vislielākais bauslis vecākiem: turpiniet mīlēt, atbalstīt un pieņemt savus bērnus arī pēc viņu "iznākšanas no skapja" (angliski - coming out)!
8. Austrumeiropas un Centrālāzijas LGBT kristiešu Foruma DEKLARĀCIJA
Foto: Tartu Foruma logo, no personīgā arhīva