Toma evaņģēlijs - ko gūstam, to iepazīstot?
Pavisam nesen latviski tika izdots šis senais, pirmkristīgais teksts, ko pazīstam ar nosaukumu "Toma evaņģēlijs". Kā jau tas visur ir pavīdējis, paspēts jau nokritizēt, tad šis ir viens no nekanoniskajiem jeb neatzītajiem evņģēlijiem, tādēļ tas nav atrodams ietverts blakus Bībeles četriem evaņģēlijiem - Mateja, Marka, Lūkas un Jāņa. Un tomēr - šī mazā grāmatiņa mums var daudz ko sniegt, pat atbildes uz mūsu dziļākajiem dvēseles jautājumiem, tādēļ, man domāt, šī darba iepazīšana, teksta lasīšana ar mēģinājumiem to dziļi izprast, var vest mūs pie patiesi kristīgiem avotiem un tas var būt kā ceļš uz Kristus mīlestības iepazīšanu.
Mana pirmā sastapšanās ar Toma evaņģēlija vēsti bija jau pirms tas tika tulkots latviski. Kādā ceļā? Ļoti daudz Toma evaņģēlija fragmentu ir citēti un savā veidā analizēti, aprakstīti Dīpaka Čopras grāmatā "Trešais Jēzus". Šajā grāmatā autors runā par faktiski mums nozagto Jēzu, trešo Jēzu. Viņš pieskaras citam Jēzum. Citam, trešajam, jo atsakās no pirmajiem diviem Jēzus aprakstiem - nepilnīgi zināmās vēsturiskās personības un abstraktās teoloģiskās būtnes, lai aplūkotu Jēzu kā augstākās apgaismības pakāpes iemiesojumu un atspoguļotāju. Jo Jēzus savu īso pieaugušā cilvēka dzīvi tādēļ tādu arī pavadīja - lai aprakstītu, mācītu un nodotu šo apgaismību nākamajām paaudzēm. Šī trešā Jēzus manifestācija grāmatā nekādā ziņā neatsakās no pirmo divu Jēzu vērtības, drīzāk gan tie tiek nolikti skaidrākā gaismā un mūsu attiecības ar šo garīgo būtni kļūst nevis teoloģiskas, bet gan tiešas un nepastarpinātas. Un tieši šādā aspektā es ļoti personiski varu piekrist gan Toma evaņģēlija, gan arī "Trešā Jēzus" grāmatas autoram D. Čopram.