Grāmatas apskats: Plūtarhs "Tālo gadsimtu slava"
Attēlā: grāmatas vāka fragments
Konkrēti šo grāmatu lasīju samērā ilgi, vairāk kā mēnesi, katru dienu pa drusciņai, cik nu uz/no darba braucot, autobusā var sanākt palasīt. Un tomēr esmu ar šo grāmatu galā ticis un varu sacīt, ka laba un vēsturisko kontekstu izprast un domāšanu veicinoša grāmata tomēr šī ir. Paralēli lasīšanai veicu arī piezīmes un atzīmes par citēšanas un atcerēšanās vērtiem teikumiem iz šīs grāmatas, tamdēļ arī vieglāk vēlāk ir piezīmes un apskatu uzrakstīt. Savveida ieguvums visām pusēm - gan man lasot, gan šī bloga lasītājiem lasot manu apskatu un ieteikumus savas lasāmās listes veidošanai.
Lasot Katona, kurš bija nesamierināms vienpersoniskas varas pretinieks un vērsās pret Cēzaru, Pompeju un Krasu, biogrāfiju, viena no pirmajām atziņām, kas ir raksturīga šādiem cīnītājiem, mums lasāma šāda: "Visvairāk ļaudis godā taisnīgo un uzticas viņam, bet arī ienaidnieku un skauģu viņam ir vairāk, jo tauta labprāt paklausa viņa padomam, tā cienī viņu tāpat kā gudro un saprātīgo, tā viņu mīl un uz viņu paļaujas. Taču no drosmīgajiem arī baidās un gudros tur aizdomāš, turklāt drosmi un gudrību ļaudis atzīst par dabas dotām dāvanām - drosme esot rakstura spēks, gudrība prāta asums, bet taisnīgs var būt katrs, kas to grib, kas kaunas no netaisnības un atzīst to par neattaisnojamu ļaunumu." Viedi vārdi, kurus varam šad un tad attiecināt arīdzan uz šādiem tādiem mūsdienu varas kalpiem, varas vīriem un varas sievām, vai ne? Man personīgi patīk, ka šādas grāmatas, šajās lappusēs minētie izteicieni, atziņas un aforismi liek domāt, domāt saistībā ar mūsdienu pasauli un izprast dažādas kopsakarības un bieži vien atzīt, ka daudz jau nekas nav mainījies - vai netaisnība bija Romas laikā vai tā ir tagad, tā ļaunumu nes jebkurā gadījumā u.t.t.
Ne velti šīs Plūtarha biogrāfijas veic arī izglītojošu un kulturāli bagātinošu darbu, jo iepazīstam dažādu seno domātāju, filosofu, karavadoņu dzīves gājumu, rīcību un domas gaitu, piemēram, šajā gadījumā Ciceronu, kurš "mīlēja visas zinātnes un neko neatstāja novārtā no visa tā, kas izglīto cilvēku. Platons saka, ka tieši tas raksturīgs īstam filosofam." Tāpat Cicerons ne vien romiešiem, bet arī mums, XXI gadsimta cilvēkiem, parāda, ko spēj daiļa runa: "Viņš parādīja, ka taisnība, ja tā labi izteikta, nav uzvarama un ka sava pasākuma sekmēšanai krietns valstsvīrs izvēlēsies nevis glaimojošus, bet daiļus vārdus, kas derīgo, bet nepatīkamo padarīs pievilcīgu un jauku."