A. Victor Coonin "Donatello and the Dawn of Renaissance Art"
Kolāža: Didzis Daniels Kukainis; attēli: google.lv
Šī ieraksta titulattēlā no kreisās puses varam aplūkot šajā ierakstā aplūkoto grāmatu, vidū augšā ir redzams grāmatas autors, vidū apakšā - Donatello, pa labi - Donatello veidotā skulptūra "Dāvids", kuru mākslinieks veidoja laika posmā no 1430. līdz 1440. gadam. Kopš nesen iegādājos pirmās piecas grāmatas no šīs grāmatu sērijas "Renaissance Lives", esmu patiesi iepriecināts, ka savā blogā lasītājiem un interesentiem varu piedāvāt arī citādākas literatūras apskatus, ne vien latviskos pārpublicējumus. Renesanse ir tiešām nozīmīgs kultūras vēstures posms un interesanti ir iepazīt tā laika vēsturi caur prizmu, kurā vērojam mākslinieku daiļradi, kas atstājusi paliekošu iespaidu pat pēc 700 gadiem.
A. Victor Coonin ir vadošais Renesanses laikmeta vēsturnieks un šī laikmeta mākslas kritiķis, kā arī mākslas vēstures profesors. Viņš ir sarakstījis vairākas ievērojamas grāmatas un rakstus mākslas vēsturē, ieskaitot grāmatu par Mikelandželo Dāvidu: "From Marble to Flesh: The Biography of Michelangelo David" (2014).
Grāmatas aizmugurējā iekšvākā par Donatello sacīts: "Itāļu tēlnieks, kurš mums pazīstams kā Donatello palīdzēja attīstīt jauna veida mākslu - tādu, kas definē Renesanses laikmetu. Viņa darbi bija progresīvi, izaicinoši, pat kontroversāli. Lietojot dažādas jaunas skulpturālās tehnikas un inovatīvas interpretācijas, Donatello unikālā veidā attēloja tematiku, atspoguļojot gan cilvēka seksualitāti, vardarbību, garīgumu un skaistumu. Taču, lai saprastu Donatello, mums nepieciešams saprast viņa laika mainīgo pasauli, iezīmētu kā pāreju no viduslaikiem uz Renesanses stilu un mākslu, kas bija kļuvusi personiska un attēloja tā laika moderno cilvēku. Donatello nebija tikai sava laika cilvēks, viņš palīdzēka radīt sava dzīves laikmeta garu un nākamību."
Šajā brīnišķīgi ilustrētajā darbā, kas ir pirmā zinātniski pilnvērtīgākā Donatello biogrāfija pēdējā ceturtdaļgadsimta laikā, grāmatas autors apraksta Donatello revolucionāro radošo sniegumu, kā arī to, kā viņa darbs ietekmējis visu modernās mākslas attīstību no Renesanses laikmeta līdz pat mūsdienām.
Šeit aplūkotā grāmata par Donatello dzīvi un viņa radošo veikumu iedalīta piecās nodaļās:
- Mākslinieciskās jaunrades formācija;
- Māksla kā bizness;
- Florences pilsētas godināšana;
- Padujas ceļojums;
- Mājup pārnākšana.
Grāmata papildināta ar Donatello dzīves hronoloģiju, atsaucēm uz šajā darbā izmantotajiem avotiem, ieteicamo bibliogrāfiju papildus studēšanai, kā arī vispārēju satura rādītāju par grāmatā minētajām personām, vietām un Donatello darinātajiem mākslas darbiem.
"The most important sculptor of the early Renaissance is also its most eccentric. [..] Donatello the man remains enigmatic and the course of his art hardly predictable. [..] No one ever doubted his talent, which gave him a certain licence to live outside the norm. In this way, there is a modern sensibility to his character that seems centuries ahead of his time and is especially appealing today." (9. lpp.)
Donatello. Attēls: Wikimedia
Lasot un iepazīstot Donatello biogrāfiju un viņa radošo personību caur šīs grāmatas lappusēm, mēs kā lasītāji sastopamies ar ārkārtīgi ģeniālu, taču tai pat laikā - ekscentrisku un brīvdomātāju - tēlnieku. Donatello, ko mēs visi zinām kā viņa vārdu mākslas vēstures annālēs, visu dzīvi nodzīvoja ar šo jaunībā iegūto īstā vārda deminutīvu. Donatello īstajā vārdā bija Donato di Nikolo de Betto Bardi, uzaudzis vilnas apstrādātāja ģimenē, 14 gadu vecumā devās pie sava skolotāja Lorenco Giberti, slavena zeltkaļa un tēlnieka, kur sāka apgūt prasmes darbā ar bronzu, kas ir uzskatāms par viņa izaugsmes un karjeras pirmsākumiem.
Lorenco Giberti. By Richardfabi, Canon Powershot A95, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=81793
Donatello dzimis netālu no Florences, Pistoijā, visu savu dzīvi nodzīvojis Florencē, ar nelieliem pārtraukumiem, kad bijis izceļojis uz Romu un Paduju, kur attīstīja savu talantu un izpildīja pasūtījuma darbus. Viņš praktiski visu mūžu bija uzticīgs Mediči dzimtai, kas bija viņa galvenie patroni un darbu pasūtītāji, tādēļ viņam pēc nāves ir izrādīts liels gods, apglabājot viņu blakus Kozimo de Mediči Sanlorenco katedrālē Florencē.
Donatello kapavieta Sanlorenco katedrālē. https://www.findagrave.com/memorial/7846114/donatello
Kā šajā biogrāfijā rakstīts, ir bijis diezgan grūti gūt plašu ieskatu Donatello dzīvē, tomēr pētot viņa nodokļu deklarācijas un citus dokumentus, autors mums līdzdala brīnišķīga talanta atstāto mantojumu. Grāmata ir bagātīgi ilustrēta ar skaistām pilnkrāsu Donatello darbu fotogrāfijām, kas padara šo darbu vieglāk un patīkamāk lasāmu un uztveramu. Grāmatā bagātīgi aprakstīta Donatello sadarbība ar sava laika dižgariem un saviem kompanjoniem, piemēram, Bruneleski u.c. Par Donatello dzīvi un radošo darbību daudz varam tvert no citu laikmeta līdzgaitnieku rakstītā, piemēram, Džordžo Vazāri ir izteicies un dokumentējis Donatello biogrāfijas detaļas, kuras arī varam tvert šīs grāmatas lappusēs.
Donatello ir bijis daudzu ekscentrisku un teju anekdotisku gadījumu avots, arī par tiem šad un tad tiek pavēstīts grāmatas lappusēs. Ja esam skatījušies Netflix seriālu par Mediči dzimtu Florencē, varam atcerēties, ka tur kādā ainā Kozimo de Mediči pieķer gultā kailo Donatello ar kādu savu mācekli Bertoldo, tomēr jāatzīst, ka Donatello tika daudz kas piedots... Kā vēlāk izrādīsies, Bertoldo būs kļuvis par ievērojamu tēlnieku un kļūs par paša Mikelandželo skolotāju - redziet, kā viss pāvēršas tai mākslas vēsturē, vai ne? Donatello maz ir radījis skulptūras, kurās ir attēlots kailums, taču skaistuma idealizēšana ir samanāma viņa rokrakstā, par to arī šīs biogrāfijas autors min šajā darbā, piemēram, aprakstā par Donatello radīto sv. Jura skulptūru:
"In the head can be read the beauty of youth, spirit and valor in arms, a proud and terrible energy and a marvellous sense of movement within the stone. Certainly in modern figures no such vivacity and spirit is to be seen in marble as nature and art effected through the hand of Donatello in this statue. A passage by the writer Anton Francesco Doni, from 1552, has the statue actually speaking, asking the viewer: 'Why do you resent my beauty? It was impossible that Donatello should represent me otherwise than as I am.' A sexualized connotation was given by Anton Francesco Grazzini in the later sixteen century when he called the statue 'my beautiful Ganymede', with its homoerotic connotation." (50.-51. lpp.)
Donatello. Sv. Jura skulptūra. Foto: https://www.wga.hu/html_m/d/donatell/1_early/orsanmic/1georg_2.html
Nenoliedzami, Donatello ir talants, kuram bija, ir un būs paliekoša vieta mākslas vēstures annālēs un tēlniecības attīstībā, tādēļ šāda veida biogrāfijas īpaši ieteicamas mākslas vēstures entuziastiem un šīs pasaules pazinējiem. Biogrāfija ir patiešām saistoši uzrakstīta, viegli lasāma un tverama ir Donatello atstātā māksla caur fotogrāfijām, šis viss kopā mudina mani patiešām iecerēt vienu no saviem sapņu ceļojumiem uz Florenci, kurā reiz dzīvoja un savu talantu attīstīja šis diženais mākslas dievs Donatello, pateicoties arī dižās Mediči dzimtas aizbildniecībai, kuras pasūtījumi nodrošināja izcilu dzīvi šim dižgaram un, kā jau rakstīju, kurš atdusas blakus Kozimo de Mediči.
"Donatello, nebūdams vēl 30 gadu vecs, bija kļuvis par autoritāti Renesanses laikmeta mākslā un, nenoliedzami, visprogresīvāko tēlnieku Florencē." (57. lpp.)
Donatello. (Otrs) Dāvids. Fragments. Foto: https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/d/donatell/1_early/david/index.html