Luters un viņa darbu izlase | Vispārējs 3 sējumu apskats
Kolāža: Didzis Daniels Kukainis; fona attēls: Photo by frank mckenna on Unsplash
Nesen manā grāmaplauktā beidzot nonāca trešais Mārtiņa Lutera darbu sējums. Tad nu nedaudz pieķeršos šīm trijām grāmatām un līdzdalīšu jums, mani lasītāji, kas tad šajās trīs grāmatās ir izlasāms un ko no to satura varam paņemt līdzi savā galvā, sirdī un ticības dzīves ceļā. Šie grāmatu sējumi iznākuši ik pa 2 gadiem - 1. sējums 2019. gadā, 2. sējums - 2021. gadā un, visbeidzot, 3. sējums - 2023. gada nogalē. Grāmatas ir paredzētas lasīšanai un lietošanai, tās ir mīkstajos vākos un drukātas uz diezgan parasta dzeltenīga papīra, tie noteikti nav sējumi, kuri "rotās plauktu" :) Taču, kā mēs zinām, Luters bija praktisks sludinātājs un ticība ne ar vārdiem, bet darbiem jāpierāda, tad nu grāmatas lai kalpo praktizēšanai, ne plaukta aizpildīšanai.
Šīs 3 grāmatas ir diezgan apjomīgas - katra ir vairāk nekā 400 lappušu biezumā, tajās ir apkopoti Lutera raksti, sprediķi un arīdzan vēstules Rīgai un Livonijai ar garīgajiem pamudinājumiem un teoloģiskajiem traktātiem. Šajos sējumos mēs vēsturiskā kontekstā varam sekot līdzi un iepazīties ar visiem viņa slavenākajiem darbiem un disputu tēzēm, arī ar t.s. 95 tēzēm un pēc tām sekojošiem disputiem, arī pēc Romas izdotajām ekskomunikācijas bullām.
Mārtiņš Luters piedzima veiksmīga vidusslāņa darījumu cilvēka ģimenē 1483. gadā. Vecāki bija diezgan turīgi, lai varētu atļauties dēlu sūtīt tā laika labākajās skolās. Tēvs bija iecerējis, ka dēls kļūs par tieslietu speciālistu, tomēr Mārtiņš lēma citādāk un pēc kāda īpaša piedzīvojuma 1505. gadā, kad kāda pārceļojuma laikā no viņa netālu iespēra zibens, Luters nolēma iestāties klosterī un veltīt savu dzīvi Dievam.
Kā vēsta grāmatu rakstu sastādītājs, "mūsdienu lasītājs šajā krājumā un arī turpmākajos varēs atrast skarbus vārdus grēcinieka viltus drošībai un vēl skarbākus vārdus maldu mācību sludinātājiem, bet par to svarīgāki ir tie mierinājuma vārdi, kurus atradīs katrs grēka vajātais, un iedrošinājumi - patiesības meklētājiem". Taču šeit, šajā vietā, man gribas piebilst, ka ļoti svarīgi ir uz Lutera rakstiem raudzīties vēsturiski un tā laika politikas kontekstā, skarbi neatraujot viņa rakstus no viduslaiku Baznīcas notikumiem un tā laika katoļu pāvestu rīcības, uzvedības un attieksmes pret lietām un politiku.
Šajos šeit apskatītajos trīs sējumos ir publicēta vesela virkne latviešu lasītājam mazzināmu vai pat nepieejamu darbu labā un kvalitatīvā tulkojumā, kas nereti ir iztrūkstošs kādos citos tulkojumos, kurus varbūt varam rast senākā periodikā vai mūsdienās - internetā. Pirms katra raksta vai vēstījuma krājumu teoloģiskais redaktors ir pievienojis nelielu ieskatu darba tapšanas kontekstā un tā sniegtajā vēstījumā, kas ir uzskatāms par diezgan labu palīglīdzekli Lutera darbu iepazīšanai tiem, kuri ar vēsturi varbūt nav gluži uz "tu".
Pirmajā Lutera Kopoto rakstu sējumā kā mēs varētu šos sējumus nosaukt, varam sastapties un izzināt Lutera ievadrakstus (Lutera vēstule Livonijai, 95 tēzes, Heidelbergas diskusijas u.c.), otrajā sējumā, kas arī līdz šim ir biezākais, jo tajā ir vairāk nekā 550 lappuses intensīva teksta - šajā sējumā apkopoti tie Lutera raksti, kas tapuši no 1521. gada vidus un aptverot nākamos 6 gadus. Kā vēsta krājuma sastādītājs, "agrīnā reformācijas posma abu sējumu pārklāšanās ir nepieciešama. 1. sējumā ievietoti pazīstamākie, nozīmīgākie darbi, kamēr 2. sējumā uzsvars pārvietojas uz sabiedriski politisku tematu ar nepieciešamu atskatu, vērojumu uz to pašu sakni - Dr. M. Lutera re-formāciju, proti, atgriešanos pie kristieti formējošā Rakstu pamata". Šajā 2. sējumā ir publicēts Lutera sprediķis par grēksūdzi, tāpat - par Romas pāvestību, Dr. Lutera artikulu pamats un avots, kas ar Romas bullu netaisni nolādēti, Invocavit sprediķi, par laulības dzīvi un citi.
Jāpiezīmē, ka 2. sējums ir veltīts pirmajam Lutera Akadēmijas rektoram, profesoram Reinhardam Slenckam viņa 90 gadu jubilejas reizē un ar skumjām jāraksta, ka cienījamais teologs nesagaidīja 3. sējuma iznākšanu un devās mūžībā - 3. sējums ir veltīts Reinharda Slenckas piemiņai. 3. sējums, kā raksta sējuma sastādītājs, "tematiski sējums vienlaikus turpina divus pirmos sējumus un zināmā veidā arī tos apkopo. [..] jāpakavējas pie šī sējuma rakstu laika ietvara. Lutera darbu izlases trešais sējums iesākas agrīnā posma vidū (līdz Vormsas reihstāgam) un iesniedzas Vitenbergas kustības brieduma sasniegšanas laikā, apmēram 16. gs. divdesmito gadu pašā sākumā. Te autors ir vecumā no trīsdesmit četriem gadiem līdz 40 gadiem."
Šajā 3. sējumā lasāms sprediķis par grēknožēlas sakramentu, vēstule Vācu ordeņa bruņiniekiem, pamācība sirdsapziņai, par ļaunprātīgu dievkalpošanas izmantojumu, par aplami nosaukto garīgo kārtu un citi. Šajā sējumā tāpat ir ievietots viens no "skandalozākajiem" Lutera rakstiem - Jēzus Kristus dzimis jūds, kas prasījis papildus teoloģiskā grāmatas konsultanta sastādītu pielikumu aiz tā.
Es šajā ierakstā diezgan apzināti necitēju nevienu no Lutera rakstiem, jo tie jālasa un jāsaprot visa teksta kopsakarībā, lai neizrautu no konteksta. Teksti ir garīgi spēcinoši un iedvesmojoši, ja tos pareizi lasa un saprot, tādēļ ir ļoti svarīgi tos lasīt ticībā un paļāvībā uz Kunga želastības dāvāto Viņa mīlestību un aicinājumu neatstāt Viņu novārtā mūsu dzīvēs. Protams, kā jau viduslaiku teoloģijas tekstos, visa dzīve rit caur Baznīcas prizmu, tomēr jāatceras, ka 21. gadsimtā varam baudīt teoloģiski saturīgus rakstus arī pašstudiju veidā, ko es arī novēlu ikvienam, kuru uzrunā Dr. Mārtiņa Lutera panāktais un paveiktais reformācijas kontekstā.
Lai svētīga šo kopoto rakstu sējumu izzināšana un iepazīšana!
Attēls: Mārtiņš Luters. https://www.worldhistory.org/Martin_Luther/